Thursday, March 19, 2015

Be good to everyone!


Assalamualaikum semua

Kembali kita lagi dengan saya yayy. Its quite hard sebenanrnya type dengan hp sebab macam tak organize, macam tulis blog secara melepaskan batuk di tangga. Where ive a lot to share and dah lupa cara-cara nak share my thought sebab mungkin emm dah tua and jarang jumpa orang lalu otak kurang berkembang. Huwarggg im soo saddd. 

Anyway, i am a housewife, i dont work, i raise my own girl. To feel proud sebab anak besar depan mata? Or to feel depressed sebab saya suka duit banyakkk. Entah la part of me teringin sangat nak kerja. Hoi i olls housewife i olls cari income jugak ye. Bukan dok goyang kaki jekkk. Cumanya kalau kerja memang income banyakkk la dari pelbagai sumber hihi. Keluar and meet people. Tapi i olls suka masak duduk rumah tapi suka buat kerja dari rumah jugak. So sekarang ni sebagai rumusan nak apa sebenarnyaaaa hoii!! Biar menjadi tanda tanya. Ye manusia ni memang sentiasa tak pernah berpuas hati dan bersyukur. 

I ni jenis berdendam, satu sifat yang nauzubillah isk susah nak murah rezeki ilmu masuk ni. Orang buat i terasa i simpan dan diam dan still buat macam biasa tapi akan ingat sampai bila-bila. Kira hati tak clear la, bila orang tu buat baik, baik la, tapi bila orang buat salah sikit mula la rasa nak ngungkit semua.  Its so easy untuk buat baik dengan orang yang baik dengan kita tapi agak sukar untuk buat baik dekat orang yang buat jahat dengan kita. Kan?

Kenapa? Sebab kita ni lemah. Kadang kita tak perasan pon tapi kita buat snanye. Contoh bila orang blanja kita makan selalu, kita akan belanja dia balik sebab pikir isk dia tak berkira dengan aku, nape nak berkira dengan dia. Kalau orang salu bagi duit, kita tak kedekut nak beli dia memacam, bila orang salu tolong kita, kita tolong dia balik, bila orang datang kenduri kita, eh kena datang ni sebab dia susah susah datang kenduri kita. 

Tapi bila orang tu kedekut, bila time nak blanja berat je rasa, dalam hati kata ek eleh dia dah la kedekut, watpe nak banje, alahh kenduri aritu kita jemput dia tak datang, watpe nak datang dia punya. Dia kerek ngan aku dulu, buatpe nak baik dengan dia. Eh dah la tumpang rumah aku tak bayar pape, apsal nak beli makanan tuk dia plak. And kadang kita akan buat baik dengan orang kesukaan kita je, kalau tak suka semua jadi berkira. Kalau suka, dia buat apa pon boleh, dia buat semua betul, kalo dia jarang banje kita tapi sebab kita suka dia mesti kita akan lapangkan dada dan pikir positif je alaa dia takde duit kot sian dia, kita yang ada duit ni tolong la dia. 

So sekarang ni ada rasa diri baik ke? Ada rasa kita g ngaji kita solat cukup semua buat hati jadi baik? Mungkin kita rasa baik sebab kita dah buat baik dekat orang kita suka dan dekat orang yang buat baik dengan kita. Dekat orang yang tak bagi untung kat kita, macam mana layanan kita pada dia? Macam pengemis, ada kita layan macam raja? Ada kita layan setimpal? Padahal dia juga manusia. 


Kan? I rasa benda kecik-kecik macam ni buat kita pikir balik aku ni jaga ke tak hubungan sesama manusia, hubungan dengan Allah terangan boleh nampak dan buat, tapi dengan manusia? Tetiba teringat benda ni sebab terscroll gallery picture and jumpa gambar my late grandma yang baru je meninggal sebulan lepas emm ❤️ Sedih sebab rasa iskkkk aku ni ada buat dosa ngan maktok ni tapi tak mintak maap huwargggh maktokkk. 

My maktok
Maktok masa nikah kitorang ;) nanti i olls share ok pengalaman nikah ni hee. 

Buat lah baik dengan semua orang walaupun kita rasa susahhhh sangat buat baik dengan orang buat jahat dengan kita tapi niat la dulu, niat pon pahala. I olls snanye mengajar diri sendiri ni, ye la kalau asyik ingat salah orang buat kat kita, kita takkan pernah nampak salah kita buat dekat orang. Cause ourself will reflect orang yang sekeliling dengan kita. So whenever people did bad to u, check back ourself if kita ada buat jahat dengan orang lain tak ok?

Treat others like you want yourself to be treated. Kalaupon rasa aku da buat banyakkk dah apsal orang still bagi sakit hati, but then bila u buat salah, u still tanak orang lain layan u dengan kurang ajar kan?

Till here tadaa

2 comments:

Unknown said...

nak tgk pic baju nikah akak ^^

Anonymous said...

cantiknya bella :-)