Friday, February 3, 2012

Mari kita belajar bersyukur

Assalamualaikum salam sejahtera hehe tak nyanyi daa~

Dihari juaat yang mulia ni moh la kite renung renungkan.Pernah dengar tak pepatah do not compare yourself with others. Tau tak penyakit hati datang dari mana? Datang dari sifat cemburu dan sifat cemburu tu selalunya datang dari tidak berpuas hati dan tidak pernah bersyukur dengan apa yang Allah dah beri sebab kita selalu membandingkan diri dengan apa yang orang lain ada, yang kearah positive baguslah, ni yang sampai cemburu buta tak baguslah kan.

Come on come on open your eyes (my eyes too hehe), kadang kadang kita selalu merungut kan, ini takde tu takde, kenapa Allah buat cani, kenapa muka tak cantik, kenapa tak ramai orang suka, kenapa tak famous, kenapa tak kaya, kenapa tak wangi, kenapa tak ni tak tu kenapa kenapa kenapaaaa. Kalau boleh nak mintak dekat Allah semua nak mintak macam yang orang lain ada. Mother saya pernah bagi tazkirah, Allah bagi certain people tu miskin, kurang cantik, cacat, tak sempurna, banyak masalah bukan sebab Dia tak sayang, sebab Dia terlalu sayang so Allah taknak orang2 ni lupa dekat Dia, manusia akan selalu dekatkan diri dengan Allah bila dia susah kan,T_T dan golongan ini sentiasa menghargai apa yang dia ada. Bukan maksudnya Allah tak sayang orang yang diberikan keistimewaan(kaya, cantik, bijak, murah rezeki etc etc) di dunia tapi Allah bagi ujian, dia pass tak ujian tu. Sebab kalau kita tak cukup, kita akan meminta kat Allah kan dan dekatt dengan Allah, tak bersyukur lagi dapat dekat dengan Allah??

People will judge people based on what they observe, apa yang dia nampak depan mata jee. Kalau dekat bijik mata dia tu bagus, semua la bagus. Let say, apa orang tu tunjuk semua bagus, kita pon dok puji la bagus la orang ni orang tu pastu compare pulak dengan orang lain, padahal kita tau apa ada dengan orang lain yang tak pernah menunjuk. A lotttt of people yang baik budi bahasa, bijak, cantik, jaga solat, tutup aurat, ada berlambak bersepah yang lagi cantik, lagi kaya lagi pandai, lagi beriman, lagi bertakwa, lagi banyak orang sukaaa tapi yang kita nampak sekerat dua je (ye lah manusia selalu judge apa yang dia nampak je). Saya rasa kalau kita sedar benda ni, mungkin sifat cemburu to certain people boleh dikikis. Kalau kita rasa cemburu dengan orang tu, elakkan tengok apa dia buat, elak baca blog or elak tengok pictures or profile dia ke. Kalau lagi kita tengok lagi la kita rasa tak puas hati kann.

Sebab tu kadang kadang bila kita ada lebih dari orang lain, tidak digalakkan menunjuk. Kalau kita memang takde lansung niat nak menunjuk atau membongkak dan sebagainya tapi kalau boleh menimbulkan fitnah lebih baik elak, sebab kita taktau mungkin apa yang kita tunjuk tu boleh sebabkan orang lain bersifat hasad. Kadang2 letak gambar without makeup, nak nak pula kita ni gojes nak mati, orang lain mesti stress asal kau ni cantik sangat haa, kemudian mungkin murung dan seterusnya buat plastic surgery lalu bunuh diri haha over je contoh. Memang la awak tak salah, tapi tak ke awak dah menyumbang sikit? Saya ni kadang2 seriously tak faham motif orang yang saja nak taruk gambar pastu kata aku buruk, padahal gambar tu makeup kot,zzz, then yang saje tangkap nak background kan benda2 mahal, pastu bgtau sekarang nak pergi masjid sebab nak suruh orang puji, macam2 la ragam yang we just know nak show off (saya sedang bersangka buruk sekarang) tapi saya tak suka la, tell me what is the purpose? Adakah untuk ya Allah dah la cantik, hensem, baik fuhh cukup package.

dah dapat sebelah kiri nak sebelah kanan, haha tapi ai nak belah kanannnn


Manusia memang takkan pernah bersyukur. Setiap orang saya rasa ada sifat tak bersyukur ni. Contoh voucher rm200 wahaha. Dah kasi RM200 free demand pulak kenapa boleh kat kedai buku je, kalau guna kat watson kan best, then ada pulak yang nak jual dengan harga murah, hellooo you got it for free then you want to make money from it zzz. Dah ada hidung, nak hidung mancung, dah ada muka nak muka tirus. Dah ada pasangan yang nak kat kita, demand pulak aa kenapa dia tak layan aku macam bf kwn aku layan kawan aku, asal dia tak bagi ni kat aku, bf budak tu kasi je, apasal dia tak sweet apesal apesalll.Dah ada kereta nak bmw X6 pulak (aaaaaaa nak X6, menangis tengok) oke tak. Tau tak antara amalan yag paling bagus ialah sedekahkan separuh dari harta kita kejalan islam, mampu keee? Mampu?dengan setiap hari kita kata ni tak cukup, nanti kena beli ni bulan depan, stress sebab memang duit takkan pernah cukup.Tak bersyukur lagi isk isk iskk.

Apa kata kita duduk dan merenung tentang apa yang Allah dah bagi kat kita, janganlah fikir apa yang kita takda, kalau camtu sampai mati pon kita akan berfikir sebab takkan cukup melainkan orang orang yang bersyukur je akan rasa hidup dia dah lengkap biarpun tak sempurna.Belajar bersyukur ni susah kalau kita asyik nak bandingkan dengan orang sebab saya mengaku saya pon bukan dari golongan orang yang kurang bersyukur. Kita ada ibubapa, ada kawan, ada rumah, ada kereta, ada keluarga, sempurna tubuh badan, sempurna akal fikiran, ada duit, ada ilmu, ada tenaga, ada kerja, ada laptop, ada pencil, ada makanan, ada panties, ada baju, ada pad ahaha, ada skirt, ada dress, ada pinggan, ada air, ada buku, ada pendrive, ada handbag, ada bilik air, ada kuali, ada sudu, ada kicap haaa senaraikan cepat apa yang ada sekaranggg. Siapa yang kasi semua ni, Allah jugak, pastu kita nak mintak lagi dan lagi dan lagi tapi kita beri apa yang Allah mintak, alolololo sembahyang 5waktu pon tak  boleh bagi kann, oke diam sekarang semua T__T.

Seriously, saya cakap dengan diri sendiri jugak, mustahil saya tak pernah cemburu dengan sesiapa isk, jangan terlalu membandingkan apa yang orang ada.  Setiap orang saya percaya ada dia punye power cuma kita je tak jumpa lagi untuk tonjolkan. Sebab kita ni semua masing masing ada apa yang orang tu takde cuma kita je asyik nampak orang lain, diri sendiri terabai pastu emosi merendah rendahkan diri sendiri. Hello wakeup wakeup~~~~Marilah sama2 menggali apa yang kita ada and use it! Oke mula menggali hehehe. Dont ever compare yourself with others when you dont even know about their life. Kita tulis ni korang jangan cemburu pape pulakkkkk, saya hanya berkongsi sebab saya suka berfikir apaaa la nak jadi dengan diri sendiri. Tapi orang selalu pertikaikan, orang yang bercakap senang la sebab dia ada semua, hellooo korang pernah masuk life dia??


Sekian wassalam~


17 comments:

chiku the chucuru said...

macam tu la..khilaf manusia... bila dah ada, tak tau nak bersyukur. apa-apa pun, harap masih belum terlambat untuk kita syukur atas apa yg kita dah ada, sebelum Allah tarik semula nikmat tu...

Akim Iqbal said...

wuwuwuu

Mr feckry said...

bile syukur itulah datangnye ikhlas

ahpengitufikri said...

serius tulisan yg bagus n wat tersentak di pagi jumaat... zzz..haha

Ayeem Jemain said...

Yang lain ok, tp tang baucer rm200 tu, kalau nak merungut pun boleh, sbb tu duit rakyat jugak tu, bukan free. Kalau semua org kita tak pndg rupa dan duit, mesti semuanya akan bersyukur. Nk duit, nk rupa sbb nk dipandang orang :\

Deela said...

sgt mendalam all ur words.
thanks for sharing ^^

nawariah :) said...

yes yes yes, totally right. hello hello. insyaAllah, tanamkan sifat bersyukur dalam diri kite hee :)

Unknown said...

vetul betul betul sgt! :D

jambancomel said...

bersederhana dalam melakukan sesuatu perkara ,lantak pi la apa orang nak kata en ,haha!

ewanthology said...

penyakit hati, memang susah mau hilang.

izuddinrahim said...

maka beruntunglah mereka yang menggunakan akal mereka untuk berfikir tentang keagungan Allah. nice entri =D

kotak aku said...

well, memang kita bersyukur..tapi sometimes perasaan kekurangan tu ske datang kan..but nobody perfect actually..juz happy to be ourself if we want to get a happiness for entire life...:D

Mira Amirudin said...

bersyukur dan janganlah menunjuk2 dgn apa yg kita ade :)

bella dela rosa said...

chiku:yes betul, kadang2 kite ni kena salu diperingati baru sedar

bella dela rosa said...

feckry:betul.;)

bella dela rosa said...

ahpeng:hehe jangan tersembur ape2 pulak.;p

bella dela rosa said...

yeem:betul, nak puas kan hati orang n nak orang nampak kite bagus je