Monday, November 12, 2012

Hukum memakan makanan yang mempunyai alkohol

Assalamualaikum.

Korang tau tak makanan yang halal, dari sumber yang halal, dibuat dengan halal adalah sangat penting. Sebab bila kita makan dia akan jadi darah daging, bila dah jadi darah daging dia effect banyak benda terutama dari segi keturunan dan hati, serious.Dari mana datangnya duit tu pon penting.

"Barang siapa memakan makanan yang haram, tidak akan diterima amalnya sedikit pun, baik yang sunnah mahupun yang wajib." (Hadis Riwayat Ad-Dailamy).

"Barang siapa tidak peduli dari mana ia memperolehi harta, maka Allah pun tidak akan peduli dari pintu mana akan memasukkan ia ke neraka." (Hadis Riwayat Ad-Dailamy).

Kawan kawan saya ada yang jenis tak kisah makan orang bukan islam masak, ada yang sangat kisah, ada yang tengok keadaan. Tapi ada yang terang-terangan kata saya tak kisah makan dekat pub even ada alkohol(yang arak) sebab kalau masak alkohol(yang arak) tu hilang. Ai taknak melatah cepat sangat, ai pon baca la sebenarnya boleh ke tak walaupun kandungan arak tu sedikit.


Sebenarnya almost everything yang kita kena campur tu banyak je guna alkohol. Sabun ke shampoo ke, catalyst ke kena guna alkohol sebab acid ni ahmazing. Alkohol yang digunanakan untuk tujuan cepatkan proses tindakbalas and untuk menghancurkan molekul ke boleh dan dibenarkan syarak. Bukan semua alkohol adalah haram.

Tapi tu pon kandungan dia 0.3-0.5% sahaja dan untuk tujuan pemprosesan makanan la kann. Tapi kalau untuk tujuan menyedapkan, mencantikkan, mewangikan makanan boleh ke tak. Well sebenarnya tak boleh. TAK BOLEH YE. Tapi biasa lah kita kalau nak tu kite nak jugak berpegang kepada few/one ulama' yang kata boleh.
 
Ibnu Hazm dalam “Al-Muhalla” (1 / 135 ) : Telah sepakat ahli Ilmu dan para ulama bahawa sekiranya arak dicampurkan kedalam makanan atau ubat-ubatan samada cecair atau pepejal , ianya tidak ternyah ( terhapus ) , bahkan kesan dari segi warna , bau dan rasa masih lagi wujud pada makanan attau ubatan tersebut dan ianya akan merosakkan makanan dan ubatan tersebut.Maka penggunaannya tetap haram disisi syarak..

The best ever gravy, islamic steakhouse,bangi.

Begitu juga kenyataan Muktamar Fiqh (Perubatan) yang bersidang di Kuwait ( Mei 1995) menyebut : “Tidaklah boleh malah diharamkan kepada umat Islam menggunakan sebarang bentuk makanan dan minuman yang mengandungi kandungan arak walaupun nisbah yang sedikit , lebih-lebih lagi makanan-makanan dan minuman yang terdapat atau dibuat di Negara Eropah (Barat) , berdasarkan kepada panduan syarak bahawa , apa-apa sahaja yang dibuat daripada arak dan memabukkan samaada sedikit atau banyak tetap haram

Mari kita lihat maksud mabuk yang sedikit ini ialah bila u makan, u rasa ketagih, or rasa high kejap ke, mabuk la tu hoi. Macam makan ubat batuk rasa macam lali2 kan. So please check kalau makan kat high class punya restaurant yang rasanya sangat lah sedap sampai nak lagi nak lagiiiiii, double check la eh. Untuk penerangan lebih lanjut pergi sini ye..

Saya pon ada terbaca jugak kalau boleh cuba elakkan makanan yang dimasak orang bukan islam sebab hati cepat hitam, susah nak terima pasal agama2 ni, wallahualam. Logiknya orang islam masak kita mula semua benda dengan bismillah kann? Kan banyak high class nye restaurant kita tak nampak chef dia siapa kan, ai jenis kalau dia ada halal, banyak melayu, ai masuk je hehe. Yang penting yakin, kalau korang yakin takpe la ehh. Terpulang individu, tapi jangan la berlagak sangat cakap, i dont give a damn on this, islam tak praktikal la,well nanti jawab la dekat Allah camtu ye?

update:sorry ye kalau ada salah faham.alkohol kan ada banyak, kalau i sebut methanol, ethanol, propanol, buthanol, pentanol, hexanol macam over kan?jadinya i tak claim every alcohol tu haram, alcohol seperti stearyl alcohol yang dalam perfume tu bukan la arak.yang digunakan untuk percepatkan tindak balas pon alkohol jugak, so tak haram la kan.secara kimia, alkohol merujuk kepada sebatian kimia yang mengandungi kumpulan hidroksil.salah satu alcohol ialah ethanol.salah satu cara nak buat ethanol adalah melalui pembuatan arak.Cara lain nak buat ethanol adalah melalu penapaian tumbuhan, yakni ethanol industry, yang ni bukan arak. Takyah la ai kena wat kelas kimia kat sini. So sekarang sila fokus kepada perkataan alcohol aka ethanol aka arak je oke, i cakap pasal alcohol yang arak JE OK. Ethanol adalah salah satu sebatian yang terkandung dalam arak dan sebatian inilah yang sebenarnya akan menyebabkan peminumnya menjadi mabuk.arak pon ada sebatian lain selain ethanol seperti ester, asid, aldehid, keton dan sebagainya yang membentuk sifat-sifat rasa arak itu. Sila lah baca sendiri macam mana sebatian arak pulak.SO BUKAN SEMUA ALCOHOL IALAH ARAK.ok?info

saya pon jahil jugak hehe, kalau salah sila betulkan, mungkin degree in chemist saya perlu disimpan dalam store bhaha. 



9 comments:

KAMIHIDUP said...

:)

Shazwani Ramly said...

nice info kak bella.

wisata bakti alam said...


kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

wisata bakti alam said...


kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

Anonymous said...

Salam..

Arak dgn alkohol sama ke??

Setahu sy yg jahil ni, alkohol xsmstnya arak, arak smstnya alkohol...
hati2 mympaikn mklmt.. lg2 bab agama.

peace..

Anonymous said...

so ape hukum mkn mkanan beralkohol??.. sy rse tjk entry ni x sesuai.. kalo orng jahil mcm sy bace blh confuse.. hehe..

sori kalo terasa. kang xpsl2 dpt dose kering...lg brp jam nk msk thun baru dah..

peace :)

p/s: jgn lupe bace doa awl n akhr thun.

Anonymous said...

tapi I ketagih ayam penyet mbak aan kat hentian kajang.. cmne ni... cmne ni...

u dah try?? sambal dia power

aindzaya said...

yg ain still taw, kalau kita tak tahu ada arak takpe..hehehe

aindzaya said...

yg ain still taw, kalau kita tak tahu ada arak takpe..hehehe