Sunday, February 16, 2014

SEDA Malaysia - AUO Sunpower

 Assalamualaikum and hye!

Lepas balik je dari COOLTEK house, kitorang pon gerak terus ke AUO Sunpower ikut trip SEDA Malaysia ni la. Few bloggers and media pon follow jugak. Banyak sangat kitorang belajar dari AUO Sunpower tentang SOLAR cell yang mereka hasilkan sendiri, di Malaysia dan export ke oversea, they have a lotttt of projects worldwide, cool kan. AUO Sunpower ini juga terletak di Melaka, takkan kedah pulak, dalam sehari dari Melaka ke Kedah pulak kann.

 


AUO Sunpower sangat lah komited untuk menghasilkan world class produk dan servis dengan harga yang berpatutan melalui inovasi, operasi yang bagus dan dengan usaha yang berpanjangan. Tau tak diorang buat ape? Nampak tak yang Stephanie dongak tu? Itu la PV Module yang mereka hasilkan. Cara dia hasilkan camni POLYSILICON-INGOT-SOLAR WAFER-SOLAR CELL-PV MODULE. Tau tak Solar PV yang I selalu gembar gemburkan tu, yang boleh dapat income tu, yang kita boleh install atas bumbung kita tu?

Haa ini lah dia.! 

 


Pandangan dekat solar cell hiuhiu

PV Module


Dibawah ialah antara project yang mereka jalankan dan banyakkk sangat award yang mereka dapat. Untuk pengetahuan AUO Sunpower punya cell ialah 22.5-24.2% lebih efficient compare to conventional cell. Sekarang sebab order terlalu banyakkkk sampai orang yang order pon kena tunggu. Punya la bagus kann.



 
Tempat kereta diorang, semuaaaa bumbung ada install solar cell and they use their own electricity power! Dah banyakkk dah jimat dekat situ kan. Ye la elektrik untuk industri bape banyak pulakk. So make use of everything that you have!

Ada satu slide yang menarik yang telah dibentangkan oleh AUO Sunpower ini iaitu 10 ways to save the world, next entry saya cerita ok?
 --------------------------------------------------------------------------------------------------



Lepas je pergi AUO Sunpower kitorang pon gerak ke Kumpulan Melaka Berhad, di melaka juga la. For your info, Melaka Government merupakan yang pertama membina dan operate their own solar farm. Besar sangat okkk dan berangin gila. I olss da la ringan, nasib tak terbang je. They build 248.43 ha site dekat Melaka World Solar Valley dekat Rembia Industrial area.

Kitorang siap dibawa masuk ke tempat operation tengok how the machine operated.


 

Last but not least, yours truly



Dont forget to stay with me and visit SEDA untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang renewable energy, Feed-in-Tarriff, Sustainable energy and many MORE!

Bye!


3 comments:

Unknown said...

Nice entry..mmg satu langkah Go Green yg bagus guna solar ni, :) kalau mampu boleh guna kat rumah sndiri..

Torascool said...

salam kenal dan follow
torascool(dot)blogspot(dot)com

Unknown said...

good job dear..nice sharing..sumber alternatif mcm ni mmg sgt diperlukan dlm keadaan dunia sekarang..canggih sampai bumbung parking pun dia wat gitu..terperasan dekat nilai pajam tu..tp makan space kan..why not buat kat atas atap umah hihihihi..GO GREEN!!!


Sedang Hangat Diperkatakan