Wednesday, October 6, 2010

bila diri disalah tafsir

dalam diri setiap orang,aku pasti,akan wujud perasaan ketidaksukaan kepada orang lain.semua orang ada pandangan pertama terhadap orang lain.itu lemahnya.sebab kadang kadang kita analisis orang secara negatif walaupun hanya mengenali dirinya selama 2 minit?itu tak apa.tapi bila sampai adili mereka dan terus percaya itulah mereka yang sebenar,wth?

dari dulu aku tak paham,aku punya kawan kawan,dimana suka mengutuk orang yang mereka sendiri pon tak kenal.seperti didalam bas,seorang budak bermakeup tebal,teros dicop gedik dan suke mencapap.aku diam.terpikir.adakah aku suka jika diperkatakan demikian oleh orang tak dikenali dan sebenarnya itu salah.dan bila bercakap lembut dengan seorang lelaki dikatakan gatal?berkawan dengan semua dikatakan menggedik dan attention seeker?

orang yang selalu berfikir buruk tentang orang lain,hatinya kotor.hitam.sentiasa fikir dirinya betol.rasa dirinya cukup bagus.tak beri peluang kepada orang lain untuk bersuara.aku tak cakap salah jika kita ada pandangan pertama sendiri terhadap orang lain.tapi kenapa selalu pandangan pertama itu buruk dan selamanya setia pada nilaian itu tanpa mengenali?my bad too.orang menilai secara negatif pada pandangan pertama boleh juga dikatakan cemburu.atau mungkin juga selalu buruk sangka terhadap orang lain.

tak semestinya setiap pandangan pertama itu betul.kadang kadang manusia berubah.mungkin selama 10tahun itu dia bagus dihadapan semua,siapa tahu mungkin 10 tahun kemudian dia ialah sampah masyarakat.sedangkan suami isteri yang hidup berpuluh tahun dan kita kira sudah mengenali hati budi masing masing boleh tiba tiba berubah?kadang kadang apa yang dinilai kita tak semestinya betul dan ape yang dinilai orang terhadap diri kita itu betul.macam orang nilai aku sebagai pemalas/mengada/lain lain hanya dengan melihat perwatakan,penulisan, percakapan dan sebagainya.hoisssh.kenal dulu la baru mengata.

aku pantang orang menuduh melulu tanpa usul periksa.juga orang menabur fitnah tanpa bukti.aku tak salahkan orang bercerita,tapi orang yang mendengar dan percaya.aku klasifikasikan sebagai bodoh.kite jawab soalan periksa pon berdasarkan fakta kan?

p/s:takde motif menulis.

10 comments:

Anonymous said...

Betul.& diri kite sndiri pun slalu berfikir negatif ttg org lain.& kite trlalu memandang rupa.
In summary,let's not be too judgemental & never be 'perasan bagus'..

NADIA RAHIMI said...

ha babe.you first impression kat ex I apa ek? ;p

bella dela rosa said...

non:haah yup hee.:)

bella dela rosa said...

nadia:heyyy and at first it juz an opinion.i din judge him.masih dalam permerhatian setelah sekian lame.n at last seeee haa.it jus an opinion and n i din hate him for that,still kawan jugak kan.

NADIA RAHIMI said...

zzZzzzzz ;p

bella dela rosa said...

eleh nak backup kan?

zacky786 said...

yeahh btoL x3..~
kita kna lah menjadi moRE positiF..!!
yihaa..

bella dela rosa said...

heeee.:)

Nazifa said...

ignore jek people yg ada negative thinking... ;)

hansuke said...

salam.
it's me again.

i guess it's human nature. like i said before, no matter how 'baik' kita, ada juga orang akan mengata ini dan itu, dan jika kita ni kurang baik (atau jahat) orang akan mengata jugak, so takda beza pon kan?..:P

good post. i knew u can write something like this. keep up the good work.