Sunday, November 7, 2010

mengapa perempuan banyak nangis dari lelaki

kan previous entry i ada cerita 2 kata ajaib yang boleh membantu memanjangkan usia wanita iaitu maaf dan terima kasih tapi kan selalu lelaki susahhh sangat nak cakap.tak sayang betul lelaki dekat kaum wanita nih.tapi tapi kite ada senjata yang boleh panjangkan usia balik iaitu MENANGIS!harhar ade ke lelaki boleh nangis lagi banyak dari perempuan nangis.ade ade?okeh tak baik berlagak.-_-"

Kajian ilmiah menetapkan bahawa perempuan lebih banyak menangis empat kali ganda berbanding lelaki. Ini kerana mereka memiliki kelenjar-kelenjar air mata yang bentuknya lebih besar daripada kelenjar-kelenjar air mata lelaki.

Para ilmuwan Amerika sampai pada kesimpulan bahawa menangis sangat berguna untuk kesihatan.Air mata yang asli, baik itu air mata bahagia atau air mata kesedihan dapat membantu mengembalikan keseimbangan kimia tubuh.

Perempuan lebih banyak menangis kerana mereka sering hanyut dalam tangisan. Mereka mengeluarkan tangisan dengan diiringi suara yang dapat didengar sebanyak 64 kali dalam setahun. Sedangkan lelaki hanya mampu menangis 17 kali dalam setahun.

Para ilmuwan berpendapat “Jenis air mata yang mengalir akibat tekanan perasaan (emosi) dari segi bentuk dan fungsinya adalah berbeza-beza. Air mata jenis ini merupakan reaksi kimia yang muncul sebagai tindak balas atas gejala-gejala emosi yang bercampur dengan perasaan. Dengan demikian, ia lebih penting daripada protein.”Menangis dapat meringankan kadar tekanan kejiwaan. Ini sangat berguna untuk kesihatan lebih-lebih lagi kita kerap mendengar pelbagai jebnis penyakit yang disebut sebagai penyakit tekanan jiwa. Menangis faktor penyebab panjangnya usia kaum hawa.

Para ilmuwan menegaskan bahawa menangis dapat menyebabkan panjangnya usia kaum hawa. Menurut mereka, air mata mengandungi peratusan racun yang dikeluarkan dari tubuh melalui tangisan. Perkara ini mengakibatkan tubuh akan bebas dari racun.

Para ilmuwan dalam bidang kedoktoran jiwa menegaskan bahawa menangis dapat menyelamatkan perempuan masa kini dari ketegangan urat saraf yang ia alami akibat banyaknya permasalahan yang harus dihadapi ketika menjalani rutin kehidupan.

Para doktor pakar mata juga berpendapat bahawa air mata berfungsi membasuh mata dan mengosongkannya daripada kandungan racun yang muncul akibat tegangnya urat saraf perasaan dan emosi yang selalu datang bersilih ganti.

Perempuan memiliki hormon yang dipanggil oksinosin. ilmuwan menamakannya sebagai hormon pengendalian watak.Hormon ini dianggap sebagai faktor terpenting di sebalik fenomena bersembangnya kaum perempuan dengan teman-teman ataupun keluarga mereka untuk menghilangkan stress dan bukan cara menyembunyikan diri atau melampiaskannya dengan tindakan yang zalim seperti yang dilakukan oleh lelaki.Ini akan berhujung pada satu kesimpulan bahawa kaum hawa lebih sedikit menjadi Koran akibat kekacauan saraf atau lebih sedikit terjerumus ke dalam jurang kewujudan ubat daripada lelaki.

Rujukan: Dipetik dari buku hikmah terapi air mata menangis

kesimpulannya menangis itu kadang kadang bagus untuk kesihatan.at least kalau kitorang sedih,tension nangis je yang termampu,tak macam lelaki kalau tension habis satu dunia nak marah,nak lepas geram.nangis sorang2 sudey,kan senang.kan kan.

15 comments:

twinkle twinkle said...

menangis bes :D

zacky ~786~ said...

wooo..
baru den thu..~

tQ for share..

AM SYA said...

biler menanges sbg p0mpuan kite akan rase lebih lega kn??biaselaaa..p0m ni kn sensitif..nk teros trg susahh..menagis jela jalannyerr~hehe

MIZZNISS said...

hai bella.. huhu, bpe taun da braces tu... sakitkan mule2 pkai, nk pkai tp tkotss..gagaga....

btw, slam perkenalan from utara... and a gift for u too..

http://2.bp.blogspot.com/_ovl56__mGK8/TNZEGwJFsEI/AAAAAAAAAoo/tPBZU-ehPho/s1600/Untitled-1.jpg

armouris said...

info tentang menangis di SIHAT SELALU - Kenapa Perempuan Lebih Banyak Menangis

BlueberrY CheesE said...

tapi kan, ada certain orang cakap, kalau menangis selalu, air muka akan jatuh. betul ke? memg perempuan dan menangis xdapat dpisahkan. even gembira sekalipun, perempuan tetap akan menangis ^^'

bella dela rosa said...

twinkle:hehe best mase nak lepas tensen

bella dela rosa said...

zacky:huhu welcome!

bella dela rosa said...

am sya:yup yup sbb kite takde la tepike nak wat benda bodo yang ganas.yang tu je mampu so go on laa

bella dela rosa said...

missnizz:heeh tak ingat la setaun lebih kot.tak sakit pon tapi bile mule2 tu makan susa ckit la gigit.

huu tq dear!

bella dela rosa said...

blueberry:haah part gembira tu so truee.kalo gembira sangat pon nagis.sedih pon nagis haishh

Siti Amnah said...

i ske gler nangis!!
btw bella u sanggggggt comel :)

eVy-D-YaNa said...

yup2..stuju, kdg2 nanges bole legakan perasaan...or at least bole kurangkan kesedihan yang terpendam dlm hati..

nangesla kadg2 bila tak tahan... ;)

bella dela rosa said...

amnah:i tak suke nangis tapi nangis suke gile kat i taktau knape.T__T

bella dela rosa said...

evy:haah yup2.