Tuesday, December 24, 2013

SEDA MALAYSIA- Renewable energy sources

Assalamualaikum

So here is the continuation of SEDA story. You can find my first post here. Ramai betul tanya pasal SEDA ni, tu baruuu intro, kejap saya masuk first chapter. More chapter to come. As stated o previous entry, takpe saya terangkan lagi SEDA ialah satu organisasi dimana mereka melaksanakan program FEED-IN-TARIFF  didalam pembangunan tenaga yang boleh boleh baharu (RENEWABLE ENERGY) di Malaysia. Dalam kata mudah SEDA ingin memberi kesedaran kepada rakyat Malaysia untuk bertukar menggunakan renewable enery and generate income out of it.

So, today punya post, apa contoh renewable energy yang kita boleh guna? So basically untuk register under F-i-T program, kena la ada source nye dulu baru la boleh generate the electric. So the renewable energy yang boleh guna, kite ada biogas,biomass, small hydropower dan solar PV.

 
source:seda


BIOGAS
- Biogas ni antara contoh yang kita boleh hasilkan tenaga dari loji kumbahan, baik dari manusia atau bintang, mana-mana lah, pon bolehh. Lagi satu dari tapak pelupusan sampah. Saya taktau la dekat loji die cuci dan kitar macam mana, tapi dari loji tu, dia bersihkan jadi air balik kan? Dan sebenarnya loji akan mengeluarkan satu gas (bau-bauan harumm), haaa gas tu lah kita boleh guna dan proses dia jadi tenaga. Ye pandai, betulkan saya kalau saya salah. Sama la macam tapak pelupusan, instead of tanam/bakar dan biar macam tu, sebenarnya boleh ok guna gas dan mesin yang betul untuk tukar kepada tenaga dan dapat duit. Lets build the green environment, sebenarnya organization boleh je install the plants to capture the gas. 
 
source:google

 
source:google 

BIOMAS
-Antara contoh biomas pulak kita ada kelapa sawit punya husk, wood waste, municipal waste, rice husk, bagass(tebu) dan juga food waste. Seeee ini semua petani-petani, peladang, even kita sendiri pon akan buang hari-hari kan? So yeah here is how it goes. Para petani sekalian, wahh gitu petani moden semua dah guna internet sekarang, or any of you yang ada relatives, u guys can share this ok? Instead of the normal process like rice straw tu we just leave jadi hampas, and hampas tu bebas CO2 and pokok baru akan serap, WHY NOT kita bakar, hampas tu akan lepaskan CO2 still, tapi proses pembakaran tu akan bagi energy, energy boleh tukar jadi elektrik.
 
source:google

HYDROWATER
- Ni takde la banyak sangat contoh, contoh dia air je la ahah. Yang paling penting you have to built the plant and register with SEDA, so you are now part of FEED IN TARIFF programme.


So all these 3 methods can be executed by industry, any industry yang ada bahan buangan, ada hydro, ada sumber alam semulajadi yang disebut diatas boleh buat. Selalunya kilang-kilang ada plant untuk pelupusan sampah je, takda plant untuk tukar kepada energy, dimana rugi la. You have sources, tapi tak digunakan untuk benda yang boleh generate income. What the industry can do is just built a plant, plant untuk tukar all the sources menjadi tenaga. Sebab sekarang our world concern kita kekuarangan sumber tenaga, which yang kita guna sekarang dah semakin sikit, so we have to find other alternative to generate energy. Selain daripada murah, kita boleh menjaga alam sekitar. If we invest a small amount to get big returns from it, so why not we try? Program FEED IN TARIFF ni untuk menggalakkan semua menggunakan renewable energy dan bayar kita every month dengan menjual tenaga elektrik yang kita hasilkan. Apa lagi? Go to SEDA website now SEDA to know more. 

Saya akan sambung next entry pasal Solar PV pulak dimana kita, or sesiapa yang ada bumbung rumah boleh install yayy!

1 comment:

Unknown said...

well water is came from hydrogen and oxygen..human already invented engine using the hydrogen fuel 37year ago...so the point is,why human still not using hydrogen base energy consumtion...if we use this kind of energy....definitely no global warming....how about your opinion miss?....